Arama Yap

Türkiye Hava Sporları Federasyonu
ONLİNE HİZMETLER
Federasyona ait online hizmetlere buradan ulaşabilirsiniz

SOSYAL MEDYA
Gelişmelerden haberdar olmak için bizi sosyal medyada takip edin

Emniyet Bülteni | 2021 / 01


Emniyet Bülteni | 2021 / 01

EMNİYET BÜLTENİ 2021-01


1. Ülkemizde son günlerde meydana gelen Yamaç Paraşütü kazaları ve bu kazalarda ağır yaralanmalı hadiselerin yaşanması, tüm havacılık camiamızı derinden üzmüştür. Özellikle Mart 2021 ayı içerisinde; Erzincan Ekşisu mesire mevkisinde Hedef Şampiyonası için antrenman uçuşu yapan pilotumuz ile Mardin'in Derik ilçesinde meydana gelen yamaç paraşütü kazaları neticesinde, kıymetli sporcularımızın sağlık durumları ciddiyetini korumaktadır. Sporcularımıza Acil şifalar diler, tez zamanda sağlıklarına kavuşmalarını temenni etmekteyiz.

2. Meydana gelen kazalarda; ani meteorolojik değişikliklerin hasıl olduğu ve mevsimsel geçişlerin yaşandığı bu dönemlerde, yamaç paraşütü faaliyetlerini icra eden sporcularımızın “Meteorolojik Değişikliklere” azami dikkat etmeleri tavsiye edilmektedir. Özellikle sezonun başı ve sonu olan mevsim dönüşümlerinde, havalardaki hızlı değişimler “Yamaç Paraşütü Pilotları” için potansiyel risk oluşturmaktadır.

Uçuş özelliği ne olursa olsun! uçucular tarafından her uçuş öncesi gerekli değerlendirmeler ve emniyet tedbirleri alınmakta, azami hassasiyet gösterilecek şekilde uçuşlar icra edilmektedir. Ancak; bazen tahmin edilemeyen yada yaşanmamış bazı olaylar vuku bulmakta ve bunun sonucunda ise, telafisi mümkün olmayan sonuçlar yaşanmaktadır. Bu doğrultuda;  genel kabul görmüş emniyet usullerinin yanı sıra aşağıda belirtilen hatırlatıcı tedbirlerin, yamaç paraşütü tedbirlerine katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.

Bu çerçevede;
  • Antrenman uçuşlarında pilotların kullandığı kanadın stol noktasına hakim olmalı ve hava şartlarını doğru değerlendirmeliler,
     
  • Özellikle ilk uçuş yapılacak bölgelerde, bölgeyle ilgili dönemsel meteorolojik değişiklik dataların hassasiyetle incelenmesi ve oryante olmaları,
     
  • Bir önceki yıllara nazaran, rüzgarın ve termiğin bulunduğu noktalarda, artık olmayacağı da değerlendirilmeli ve bu durum göz ardı edilmemelidir. Daha sık ve ani sert rüzgarların oluştuğu unutulmamalı,
     
  • Sürüklenme, suya-ağaca-elektrik tellerine iniş, tepe gerisine sürüklenme, yağış-bulut içi ve uçuşta karşılaşılacak emercensi durumlarda tam bilgi sahibi olunmalı, herhangi bir eksiklik var ise, sporcular kendilerini geliştirmeli,
     
  • Kalkış rüzgâr limitinin uygunluğu, uçan pilotun tecrübesi, fiziki yapısı, kullandığı kanadın performansı ve kalkış alanının durumuna göre değişmektedir. Bu sebeple, söz konusu etkenler göz önünde bulundurarak, kalkış rüzgar limitleri pilotlar tarafından çok iyi değerlendirilmeli,
     
  • Rüzgâr hızı hissiyat ile tespit edilmemeli, mutlaka anemometre (Rüzgar ölçer) kullanılmalı,
     
  • Uçuş bölgelerindeki uçuş emniyetini olumsuz etkileyecek tüm etkenler, pilotlar tarafından uçuş öncesinde değerlendirilmeli ve uçuş buna göre planlanmalı,
     
  • Gösteri veya yarışma uçuşlarında şartları zorlayarak uygun olmayan uçuşlar yapılmamalıdır. Organizatör ve halkı memnun etmek amacıyla önceden verilmiş doğru kararlar değiştirilmemeli ve gereksiz riskler alınmamalı,
     
  • Uçuş yapan her pilot kendisiyle beraber uçan diğer pilotları da takip etmeli ve gerekli emniyet mesafesini sürekli muhafaza etmeli,
     
  • Uçuşlarda yeterli irtifa ve emniyet mesafesi bırakmadan yüksek gerilim hatlarına, bina, orman, göl veya deniz vb. olan bölgelere yaklaşılmamalıdır. İniş yapılacak alanların inişlerde uygun olması ve inişleri tehlikeye sokmayacak genişlikte olmalıdır. İnişlerde özellikle yüksek gerilim hatları, bina, ağaç vb. engellerden uzak durulmalı,
     
  • Kalkış yerinde yüksek gerilim hattı, bina vb. engeller var ise rüzgarın kuvvetli olduğu durumlarda asla uçuş yapılmamalıdır. Unutmamalıdır ki; yamaç paraşütleri ancak limitleri kadar ileri gidiş yapabilir. Limitlerini aşan bir uçuşta geriye doğru sürüklenmelerde pilotun çaresiz kalacağı devamlı göz önünde bulundurulmalı,
     
  • Kalkış ve inişlerde bölgede, mümkün olduğunca sorumlu veya yardımcı bulundurulmalı,
     
  • Uçuş yapan her pilot kendisiyle beraber uçan diğer pilotları izlemeli ve emniyet mesafesi bırakmalıdır. Hiçbir pilot alttaki pilotun üzerinde bulunmamalıdır, İniş sırasında pilotlar birbirinden ayrılmış olmalıdır. İnişlerde öncelik alçak irtifada olana tanınmalı,
     
  • Hangarlar, yüksek binalar ya da ağaçlar seviyesinde türbülans olacağı her zaman düşünülmelidir

3. Ülkemizde geniş yelpazeye yayılmış olan yamaç paraşütü faaliyetlerinde; olumsuzlukların önlenmesini teminen, yukarıda belirtilen hususlar ile uçuş ve yer emniyetine gereken hassasiyetin göstermesini dileyerek, "Emniyetli Uçuşlar” dileriz.

Ahmet ÇAĞRI ÖZER
Türkiye Hava Sporları Federasyonu Başkanı

All Right Reserved : 2020 - 2021
version 1.1.5
Web Tasarım